Vad är Jûnan aikido

Ursprunget är traditionell Aikido men Jûnan Aikido är mer flexibel till vilka tekniker och lösningar som man som utövare kan välja. Vi tränar med Jo (stav), Bokken (träsvärd) och Tanto (träkniv)
Jûnan Aikido betyder i detta sammanhanget - Flexibel Aikido och som all Aikido ska det upplevas för att man ska få full förståelse.

Att anpassa sig till situationen och i sinnet ha inre frid, då kan vi förmedla yttre glädje.

Aikido är en självkultiveringsart och handlar inte om självförsvar även om ursprunget kommer ur närstrid. En utövare ska inte ha fokus på kamp eller försvar utan utmana sig själv i att ha fullständigt fokus på nuet, på tekniken, samspelet och andningen. Allt annat är sekundärt.

Vi bygger upp utövarens formalitet,  disciplin och fokus med hjälp av hjärtlig Budo!

Huvudinstruktör

Henrik Carlsson har tränat Aikido sedan 90-talen under ledning av Peter Niesing, Terje Kristoffersen och Robert Van Helsing.

Hur man tränar Jûnan Aikido

Träningen börja med att man sätter sig på en snygg rad vid mattkanten i den traditionella sittställningen som heter Seiza (man sitter med benen underkroppen så man sitter på hälarna, knäna och fötterna bildar en triangel) med ansiktet vänt mot dojons huvudända.

Instruktören sitter framför de tränande en bit in på mattan även han vänd mot huvudändan av dojon och på hans signal (eller hans närmastes) bugar man mot huvudändan där det finns ett porträtt av grundaren för att visa sin tacksamhet.
Sedan vänder sig instruktören om och sitter vänd mot de tränande och han och de tränande bugar emot varandra samtidigt som man säger artighetsfrasen ”Onegai shimasu”.


Efter detta brukar det vara lite olika, antingen börjar man direkt med att instruktören visar en teknik (vanligtvis en teknik som heter Tai no henko) eller också börjar man med olika uppvärmningsövningar.

När instruktören har visat klart tekniken man ska träna, så bugar man emot instruktören och sen emot den person man önskar träna med och sedan turas man om att göra den teknik som är visad på bästa sätt på både höger och vänster sida. Sedan låter man sin träningskompis göra tekniken på samma sätt på en själv. När sedan instruktören klappar av tekniken bugar man åt den man tränat med och skyndar sig att sätta sig på mattan igen för att få se nästa teknik visad för en, så upprepas proceduren tills träningen är slut och man ska buga av.
Avbugningen går till som när man bugade in men med skillnaden att man i stället för ”Onegai shimasu” säger man ”Domo arigato gozaimashita”, vilket betyder: ”Tack så mycket för det som har varit”.

Aikido passar för alla, inte minst kvinnor och äldre som ofta har ett mer avslappnat förhållande till Budo. Är kroppen lite sliten eller om du har en skada så är detta inget hinder för att träna Aikido. Anpassning till nuet är en grundfilosofi inom Aikido!

 

Klädsel

Som nybörjare går det bra att träna i någon långärmad tröja. På benen går det alldeles utmärkt med mjukbyxor men tänk på att de inte har dragkedjor eller andra typer av lås vid benen för de kan skada en när man blir kastad och gör sin fallteknik.
När man har tränat ett tag och känner att aikido är något för mig och teknikträningen blir lite mer utmanande är det en god idé att köpa en träningsdräkt. De ger bättre greppmöjligheter och går inte sönder lika lätt som vanliga kläder.

 

Ordningsregler

Vi eftersträvar ett gott och hänsynsfullt samarbete under våra träningspass. Här är våra trivselbefrämjande regler:
Följ alltid tränarens råd och anvisningar. Det är tränaren som har ansvaret för trivseln, för att träningen blir effektiv, samt för din och dina medtränandes säkerhet.

  • Försök att komma i tid till träningen.
  • Om du ändå kommer försenad till träningen eller om du måste lämna mattan under pågående träning, meddela alltid tränaren innan du går på eller av mattan.
  • Buga alltid när du går på eller av mattan.
  • Träningen börjar och slutar med att man hälsar sittande. Då man börjar hälsar man med att säga “Onegai Shimas’ “, och då man slutar träningen med ”Domo Arigato Gozaimashita”.
  • Om man kommer för sent eller måste sluta tidigt, inleder och avslutar man sin träning sittande med rätt hälsning.
  • Undvik ”onödigt prat” under pågående träning. Aikidons rörelsemönster kan inte in i detalj förmedlas i ord, utan uppfattas bäst genom iakttagelse och intuition.
  • Var noga med din personliga hygien. Tvätta alltid fötterna och händerna före träningen. Finger- och tånaglar skall vara kortklippta. Träningsdräkten skall vara ren och i acceptabelt skick.
  • Ta av dig klocka och smycken innan du tränar för att undvika att skada dig själv eller dina träningskamrater.
  • Var alltid omtänksam angående ditt eget och dina kamraters välbefinnande och anpassa utförandet av teknikerna till din partners förmåga.
  • Träna eller visa aldrig aikidotekniker utanför dojon. Uppvisningar som godkänts av huvudinstruktören är undantag från denna regel.
  • Vi trivs alla bättre om vi har det snyggt och rent omkring oss. Därför hjälps vi åt med den allmänna städningen av träningsmattan och de övriga utrymmena som Jûnan Aikido disponerar.
  • Medlemsavgiften betalas i förskott.